De klank die wat met je doet.

Doe de Voice-Mind-Body Connection®

• Zing lange tonen (voice)
• Luister naar boventonen en zangerformanten (= gonzen, rondzingen, zoemen van de klank) (voice-mind)
• Richt je aandacht op de ruimte  die je vanbinnen of om je heen ervaart (voice-mind-body®)
• Voel verheffende emoties zoals vrede, vreugde, dankbaarheid (voice-mind-body®)

Dit alles passen we toe in de Sessions van Good Vibrations, om te switchen van de stress-modus naar de relax- en heelmodus.

Op deze pagina vind je meer achtergrond informatie over de Voice-Mind-Body® Connection en waarom het werkt!

Stress en herstel in ons zenuwstelsel

• In dit diagram zie je hoe ons zenuwstelsel is opgebouwd
• Het autonoom zenuwstelsel zorgt voor regulatie van stress en herstel.
• Wij blijven vaak lang ’hangen’ in de actie (=stress) modus.
• Switchen naar de rust (=herstel) modus is voor veel mensen moeilijk.
• Zingen helpt het parasympatisch zenuwstelsel te activeren.

Hartritme in balans

De regelmaat van ons hartritme (Heart Rate Variability, afgekort HRV) bepaalt voor een belangrijk deel welk van de twee takken in ons autonome zenuwstelsel de boventoon voert.

Slaat je hart mooi regelmatig, oftewel coherent, dan is het para-sympatische deel van dit zenuwstelsel leidend. Dit para-sympatische deel brengt ons lichaam in de Relax- en healmodus.In deze modus ervaren we niet alleen rust in ons hart, maar ook in ons hoofd. (Heart Math Institute)

Lange tonen of eenvoudige melodiën zingen helpt om een coherent HRV te creëren. Je ademt tijdens dit zingen langzaam in en uit, wat helpt om meer in balans te komen. (ReZonanZ)

Switchen door te zingen

Richt je aandacht tijdens het zingen op de ‘bijgeluiden’ van de klank. Wellicht hoor je geruis, of gezoem, gegons, geklingel of heb je het gevoel dat je hoofd gevuld wordt door klank. Grote kans dat je boventonen hoort. Deze boventonen bevatten vaak zangerformanten: klankspectra rond 3000, 5000 en/of 8000 Hz. Deze zangerformanten worden door de receptoren in ons oor versterkt waargenomen en geven een geruststellend signaal aan de hersenen. Dat helpt ons brein te laten switchen naar de para-sympatische modus. (Lichtenberger® Methode)

Innerlijke zintuigen

Hoor je de zangerformanten gonzen in je oren? Dan ben je goed op weg!

Wanneer je daarbij ook nog eens je sensorische waarneming inzet, in plaats van je analytische brein, help jezelf nog wat verder in de Relax- en Healmodus. Deze vragende manier van waarnemen nodigt het para-sympatische deel uit actief te worden. (Lichtenberger® Methode)

Je zou kunnen zeggen dat sensorisch waarnemen betekent dat je je innerlijke zintuigen ‘aan’ zet. Je keert je aandacht naar binnen en dat helpt om je fysiologie op een andere manier te ervaren.  Bijvoorbeeld alsof er veel meer ruimte is op een bepaalde plaats in je lichaam. Of doordat de klak haast een elektrische impuls lijkt. Het is lastig dit te beschrijven. Je kunt het eigenlijk alleen maar ervaren!

Je immuunsysteem

Je gedachten hebben veel meer invloed op ons lichaam dan je wellicht denkt. Daar wordt steeds meer onderzoek naar gedaan en de uitkomsten zijn verrassend!

Het blijkt dat onze gedachten o.a. onze weerstand positief kunnen beïnvloeden. Als we positieve gedachten hebben en de daarbij behorende verheffende emoties voelen, worden bepaalde genen in het DNA geactiveerd.
Deze genen verhogen de weerstand door de aanmaak van immunoglobines te stimuleren.
Hierdoor is ons immuunsysteem beter in staat o.a. virussen en bacteriën te bestrijden.
Dit zijn zogenaamde epigenetische effecten, die ons DNA, ons genetisch systeem kunnen beïnvloeden.

Door negatieve gedachten en bijbehorende emoties als angst en boosheid gebeurt het tegenovergestelde: je verzwakt je immuunsysteem. (Dr. Joe Dispenza)

Samengevat...

Het is niet zo eenvoudig angst uit te schakelen.
Maar… zingen helpt. Als je je tijdens het zingen bewust bent van de zangerformanten in de klank, zoals gegons, galm, rondzingen in je oren of je hoofd, dan activeer je je para-sympatische zenuwstelsel.

 

Dit deel van het autonome zenuwstelselzorgt voor rust en herstel. Het is de tegenhanger van ons sympatische zenuwstelsel, wat zorgt voor actie en reactie, ofwel stress-respons, met de daarbij behorende emoties als angst en boosheid.

Door lange tonen te zingen én je te richten op het gegons en rondzingen van de formanten in je hoofd, switch je naar de relax- en healmodus, de para-sympaticus. Zit je hier eenmaal in, dan is het veel eenvoudiger verheffende emoties te voelen.(ReZonanZ)